 |
Amortyzatory Hydrauliczne (olejowe):
Zasada działania:
Wewnątrz wypełnionego olejem cylindra przesuwa się tłok. Kalibrowane otwory w tłoku pozwalają na przemieszczanie się oleju pomiędzy dwoma częściami cylindra (górną i dolną), tłumiąc w ten sposób wahania resora. gdy tłok przesuwa się w górę i w dół, wypychając olej przez zawory, tłoczysko wsuwa się i wysuwa z cylindra. Tłoczysko wsuwając się i wysuwając z cylindra, zmniejsza i zwiększa ilość miejsca dla oleju. Gdy zmniejsza się ilość miejsca, w cylindrze następuje chwilowa nadwyżka oleju, który zostaje wypchnięty z powrotem do zbiornika oleju (rurka rezerwowa) poprzez zawór podstawy. Gdy tłoczysko ponownie wysuwa się z cylindra, powstaje próżnia, a ilość oleju równa się objętości wysuniętego tłoczyska przepływa przez zawory tłoka i jednocześnie przez otwór zaworu podstawy.
Jest to zasada działania amortyzatora dwururowego. |
 |
Uszczelnienie:
Szczelna obudowa, wewnątrz której przesuwa się w górę i w dół tłok amortyzatora, jest bardzo ważnym elementem. Musi ona zatrzymywać olej wewnątrz amortyzatora, a także zapobiegać przedostawaniu się substancji z zewnątrz (wody, soli, kurzu itp.).
Korpus amortyzatora
Korpus składa się z dwóch współosiowych tulei stalowych, z których główna, czyli robocza ma kształt idealnego walca (cylinder), a jej wymiary są niezwykle precyzyjne. Połączenie między tulejami znajduje się w dolnej części (zawór podstawy).
Płytki zaworów
Zawory tłoka i podstawy amortyzatora posiadają płytki, które otwierają i zamykają precyzyjnie wymierzone otwory, poprzez które przepływa olej pod ciśnieniem. Dzięki temu, że wykonane są one ze stali nierdzewnej, zachowują swoje właściwości przez ponad 10 milionów cykli.
Olej amortyzatorowy
Olej to podstawowy element amortyzatora, bez którego urządzenie jest bezużyteczne. wskaźnik lepkości nadaje amortyzatorowi stałą skuteczność w temperaturach pomiędzy - 400C i +1200C. Olej musi również jak najdokładniej nawilżać wszystkie części składowe, aby zapewnić im możliwie jak najdłuższy okres użytkowania.
Tłoczysko
Tłoczysko przymocowane jest do tłoka i spełnia ważną rolę. Poza tym, że musi ono być wjątkowo wytrzymałe na naprężenia mechaniczne, ogromnie ważny jest też stan jego powierzchni. Tłoczysko wykonane jest ze stali hartowanej indukcyjnie, a następnie chromowanej. Powierzchnia jego musi być niezmiernie gładka, bez najmniejszej chropowatości, która może spowodować zużycie się uszczelki oleju. Chromowana twardo powłoka nadaje tłoczysku doskonałą odporność na korozję. Obróbka gwintu odbywa się nie przy pomocy skrawania, ale walcowania, co eliminuje wszelkie ryzyko pęknięcia.
Tłok
Tłok, który przesuwa się wewnątrz cylindra roboczego, wykonany jest ze spieku stalowego (spiekanie polega na wyrabianiu części ze sproszkowanego metalu, który zostaje silnie ściśnięty w formie, a następnie poddany ogrzewaniu). Mała porowatość takiego materiału zapewnia optymalną gładkość podczas suwu tłoka w oleju. Tłok posiada pierścień uszczelniający wykonany z metalu, teflonu lub nylonu.
|