Wykrywanie usterek amortyzatorów.

Oględziny
Jakie widoczne oznaki wskazują zużycie amortyzatora ?

ELEMENTY MONTAŻOWE
Uszkodzone lub osłabione części montażowe, czy to w wyniku zmęczenia czy rozległej korozji, grożą awarią urządzenia.

ODKSZTAŁCENIE KORPUSU
Zniekształcony korpus amortyzatora może utrudnić lub nawet uniemożliwić suw tłoka w górę lub w dół.

WYCIEK
Wyciek oleju z amortyzatora powoduje "złe funkcjonowanie", a zatem utratę efektu tłumiącego.

TULEJE MOCUJĄCE
Pęknięta lub zdeformowana tuleja powoduje "hałaśliwość" zawieszenia podczas przyspieszania, hamowania lub jazdy po wyboistej drodze.

TŁOCZYSKO
Korozja tłoczyska powoduje szybkie zużywanie się uszczelek, a co za tym idzie, utratę oleju.

ZATARCIE
Pojazd będzie bezpośrednio reagował na wszelkie wstrząsy. Spowoduje to uszkodzenie wielu lub wszystkich części montażowych i sprawi, że jazda stanie się niebezpieczna.

STAN OPON
Nierównomierne zużywanie się opon (w poszczególnych miejscach) może być wskaźnikiem zużycia się amortyzatora.

Badanie własności fizycznych:
Jeśli po naciśnięciu nadwozia w dół pojazd wahnie się więcej niż raz, może to oznaczać zużycie się amortyzatora.

Należy jednak mieć na uwadze, że w skład nowoczesnego zestawu kołowego wchodzą stabilizatory przeciwprzechyłowe, stabilizatoryprętowe poprzeczne i wzdłużne, które w ogromnym stopniu ograniczają owo odbicie, nie umniejszając w żadnym stopniu roli amortyzatora w warunkach jazdy.

Skutki:
Kierowca dostosowuje sposób, w jaki prowadzi samochód do stopniowo pogarszającego się stanu amortyzatorów i wynikającego z tego gorszego trzymania się drogi przez pojazd. Kierowcy bardzo często nie zdają sobie sprawy ze złego stanu swych amortyzatorów.

Zły stan amortyzatorów powoduje szybsze zużywanie się mechanicznych części pojazdu:
1. resor sprężynowy, 2. mechanizm kierowniczy, 3. przeguby krzyżakowe, 4. mechanizm różnicowy, 5. opona, 6. gumowa tuleja zawieszenia, 7. skrzynia biegów, 8. łożysko koła, 9. zawieszenie, 10. przeguby kulowe.

www.diagnostyka.wroclaw.pl www.diagnostyka.wroclaw.pl