Toczenie tarcz hamulcowych | tarcze hamulcowe

Depositphotos_5518828_original

Cena przetoczenia tarcz: od 70 do 100 zł za kpl. (2 szt.) (cena uzależniona jest od wielkości tarcz)
Koszt demontażu/montażu tarcz: od 80 do 100 zł za kpl.

Toczymy tarcze na przetaczarce stacjonarnej, po uprzednim demontażu tarcza z pojazdu i Przetaczarka 2montażu w uchwycie maszyny. W przeciwieństwie do przetaczarek toczących tarcze na pojeździe, wyrównujemy tarcze z jednego mocowania w uchwycie mocujący, zbierając warstwę materiału po obu stronach tarczy, dodatkowo oczyszczamy i wyrównujemy przylgnię tarczy, która to mocowana jest na wcześniej oczyszczonej i zabezpieczonej specjalnym smarem piaście. Tocząc tarcze na pojeździe nie nie zostaje wyrównana część mocowana na piaście, dodatkowo dokładność tak wykonanej usługi poddana jest pod wątpliwość, a to za sprawą luzów na łożysku. Nowe łożysko zawsze ma delikatny luz i pogłębia się on podczas jego pracy. Zatem toczenie tarcz na pojeździe niesie ze sobą ryzyko wykonania usługi mniej dokładnie, co w rezultacie nie zniweluje drżenia kierownicy podczas hamowania.

Po przetoczeniu tarcz obowiązkowo należy zamontować nowe klocki, montaż starych spowodować może nieprawidłowe ułożenie i dociskanie klocka hamulcowego do przetoczonej (prostej) tarczy, a co za tym idzie mniejszą skuteczność hamowania i ponowne uszkodzenie tarczy.

 

 Tarcze hamulcowe

Podstawą do kompletnej wymiany bądź możliwości regeneracji tarcz hamulcowych jest przede wszystkim stan ich zużycia. Jak to sprawdzić? Na wstępie trzeba powiedzieć, że nie jest to łatwe zadanie. Przede wszystkim dlatego, że różnica w grubości tarcz, które oferowane są do samochodów osobowych ma dość spore spektrum i waha się od minimalnych 10 do nawet 30 mm. Ponadto to nie grubość tarczy hamulcowej definiuje jej trwałość i szybkość zużycia, a jakość materiału z którego została wykonana i sposób eksploatacji (styl jazdy kierowcy). Bez względu na grubość tarcz w trakcie eksploatacji zużycie nie może być większe średnio niż 1,5-2 mm (dokładne wartości graniczne powinien udzielać producent na opakowaniu lub samej tarczy ) na stronę. To oznacza, że jeśli nowe tarcze mają grubość rzędu 20 mm, to minimalna ich grubość wynosi około 18 mm.

Tarcze, których wartości minimalne zostały przekroczone całkowicie nie nadają się do dalszego użytkowania. Po pierwsze dlatego, że szybciej się nagrzewają i nie są w stanie odprowadzać skutecznie ciepła. To oczywiście skutkuje pojawieniem się tzw. efektu „pływania” hamulców, czyli pogarszania się skuteczności hamowania – sytuacja charakterystyczna podczas sportowej jazdy lub długich zjazdów z góry. Druga sprawa to wytrzymałość. Mówiąc kolokwialnie „zjechana” tarcza bardziej narażona jest na takie defekty jak pęknięcia czy całkowite złamania.

Podstawowe pytanie zatem pozostaje? Kiedy można przetoczyć tarcze, a kiedy definitywnie wymienić na nowe. Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że toczenie tarcz to nie jest alternatywa do ich wymiany, a raczej sposób na zachowanie ich właściwych funkcji. Jeśli naturalnie nie przekraczają wartości minimalnych. Stąd toczenia tarcz można dokonać każdorazowo podczas wymiany klocków hamulcowych. Podczas wcześniejszego użytkowania na ich tafli powstały bowiem nierówności i rysy. W ten sposób po założeniu nowych klocków, tarcze będą lepiej spasowały się z nimi podczas hamowania.

Jeśli auto przez dłuższy czas nie było użytkowane, na powierzchni tarcz pojawia się rudy osad. Mamy zatem do czynienia z korodowaniem i jest to kolejny przykład uzasadniający przetoczenie tarcz. Bicia na kierownicy podczas hamowania, skrzywienie (zwichrowanie) tarcz na przykład podczas wjechania w kałużę przy mocno nagrzanym układzie hamulcowym – to wszystko także kwalifikuje się pod toczenie. Nie warto tego lekceważyć ponieważ w dalszej perspektywie odbije się to szybszej degradacji układu kierowniczego i zawieszenia.

 

This site is using the Seo Wizard plugin powered by http://seo.uk.net/