Parametry układów kierowniczych:
Do podstawowych parametrów ustawienia kół kierowanych zwrotnicami należą:
- zbierzność - czyli mierzona w milimetrach (rzadziej w stopniach) nierównoległość ustawienia kół jednej osi podczas jazdy na wprost (przyjmuje ona wartość dodatnią, gdy wierzchołek kąta tworzonego przez płaszczyzny obrotu kół znajduje się przed osią, a ujemny - gdy za nią.
- kąt poczylenia koła - czyli mierzone w stopniach (rzadziej w milimetrach) odchylenie płaszczyzny obrotu koła od linii prostopadłej do nawierzchni jezdni (ma wartość dodatnią, gdy płaszczyzna tworzy z tą linią kąt z wierzchołkiem usytułowanym poniżej osi koła, a ujemną - gdy powyżej);
- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy - czyli mierzone w stopniach wzdłóżne odchylenie osi obrotu zwrotnicy od linii prostopadłej do nawierzchni jezdni (przybiera w praktyce jedynie watrość dodatnią, co znaczy, że geometryczne przedłużenie osi obrotu zwrotnicy przecina płaszczyznę jezdni przed punktem jej styku z kołem).
Optymalne wartości powyższych parametrów kół podawane są w instrukcjach obsługi pojazdów w celu ich okresowej kontroli i ewentualnej korekty, koniecznej po wszelkich naprawach zawieszeń i układów kierowniczych luz ze względu na częściową utratę sprężystości elementów resoeujących w wyniku długotrwałej eksploatacji pojazdu. Dla zachowania się samochodu w ruchu istotne znaczenie ma również kąt pochylenia sworznia zwrotnicy w płaszczyźnie prostopadłej do podłużnejosi symetrii pojazdu, choć jego ustalona przez konstruktora wartość nie daje się w żaden sposób regulować.
Pochyłe ustawienie sworznia wynika z faktu, że jego ustawienie w osi symetrii koła jest w praktyce nieracjonalnie trudne. Przy takim ustawieniu punktu przecięcia geometrycznej osi sworznia z płaszczyzną jezdni może się znajdować dokładnie na środku pola styku nawierzchni z bieżnikiem koła albo w pewnej od niego odległości, zwanej promieniem zataczania. Promień ten może przyjmować w konkretnych konstrukcjach wartości dodatnie (gdy oś zwrotnicy przecina płaszczyznę jezdni po wewnętrznej stronie wspomaganego punktu) lub ujemne.
Ujemny promień zataczania powoduje większe trudności w konstruowaniu zwrotnicy niż dodatni, ale zapewnia samochodowi cenną właściwość samoczynnego korygowania toru jazdy podczas niesymetrycznego działania hamulców lub oporów nawierzchni (np. przy jednostronnym zjeździe na grząskie pobocze, głębokie wyboje itp.).
|
|
opis wybranych podzespołów:
|
|
zakres pracy:
|
|
|