Mechanika I Diagnostyka Podwozia Krzysztof Duziak


start o_nas zakres_pracy cennik dojazd kontakt inne

Mechanika i Diagnostyka Podwozia Krzysztof Duziak. Zakres pracy: układ kierowniczy.

układ kierowniczy

artykuły

opisy

Parametry układów kierowniczych:
Do podstawowych parametrów ustawienia kół kierowanych zwrotnicami należą:
- zbierzność - czyli mierzona w milimetrach (rzadziej w stopniach) nierównoległość ustawienia kół jednej osi podczas jazdy na wprost (przyjmuje ona wartość dodatnią, gdy wierzchołek kąta tworzonego przez płaszczyzny obrotu kół znajduje się przed osią, a ujemny - gdy za nią.
- kąt poczylenia koła - czyli mierzone w stopniach (rzadziej w milimetrach) odchylenie płaszczyzny obrotu koła od linii prostopadłej do nawierzchni jezdni (ma wartość dodatnią, gdy płaszczyzna tworzy z tą linią kąt z wierzchołkiem usytułowanym poniżej osi koła, a ujemną - gdy powyżej);
- kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy - czyli mierzone w stopniach wzdłóżne odchylenie osi obrotu zwrotnicy od linii prostopadłej do nawierzchni jezdni (przybiera w praktyce jedynie watrość dodatnią, co znaczy, że geometryczne przedłużenie osi obrotu zwrotnicy przecina płaszczyznę jezdni przed punktem jej styku z kołem).
Optymalne wartości powyższych parametrów kół podawane są w instrukcjach obsługi pojazdów w celu ich okresowej kontroli i ewentualnej korekty, koniecznej po wszelkich naprawach zawieszeń i układów kierowniczych luz ze względu na częściową utratę sprężystości elementów resoeujących w wyniku długotrwałej eksploatacji pojazdu. Dla zachowania się samochodu w ruchu istotne znaczenie ma również kąt pochylenia sworznia zwrotnicy w płaszczyźnie prostopadłej do podłużnejosi symetrii pojazdu, choć jego ustalona przez konstruktora wartość nie daje się w żaden sposób regulować.

Pochyłe ustawienie sworznia wynika z faktu, że jego ustawienie w osi symetrii koła jest w praktyce nieracjonalnie trudne. Przy takim ustawieniu punktu przecięcia geometrycznej osi sworznia z płaszczyzną jezdni może się znajdować dokładnie na środku pola styku nawierzchni z bieżnikiem koła albo w pewnej od niego odległości, zwanej promieniem zataczania. Promień ten może przyjmować w konkretnych konstrukcjach wartości dodatnie (gdy oś zwrotnicy przecina płaszczyznę jezdni po wewnętrznej stronie wspomaganego punktu) lub ujemne.
Ujemny promień zataczania powoduje większe trudności w konstruowaniu zwrotnicy niż dodatni, ale zapewnia samochodowi cenną właściwość samoczynnego korygowania toru jazdy podczas niesymetrycznego działania hamulców lub oporów nawierzchni (np. przy jednostronnym zjeździe na grząskie pobocze, głębokie wyboje itp.).

opis wybranych podzespołów:

Akumulatory
Chłodnice
Wycieraczki
Hamulce
Koła
Sprzęgła
Filtr powietrza
Świece
Tłumik
Zapłon

Montaż tarcz hamulcowych
Układ kierowniczy
Hamowanie pojazdów
Przenoszenie napędu
Historia Midland



zakres pracy:

Kompleksowa naprawa zawieszeń
Geometria kół - 4 stanowiska,
Blokady skrzyń biegów,
Znakowanie pojazdów,
Wymiana oleju: Lotos, Quaker State = Midland,
Ciśnieniowa wymiana płynu hamulcowego,
Naprawa hamulców - toczenie tarcz,
Przeglądy okresowe,
Przeglądy przed rejestracyjne:
samochodów osobowych i dostawczych
Komputerowe badanie amortyzatorów

start - o nas - zakres pracy - cennik - dojazd - kontakt - inne- autor strony *michal matuszewski*